Viertallen is een wedstrijdvorm waarbij twee teams die elk uit twee paren bestaan tegen elkaar spelen. Een volledige viertallenwedstrijd bestaat uit twee helften, waarbij beide paren van elk team tegen elkaar uitkomen. Omdat per helft aan beide tafels dezelfde spellen worden gespeeld is het mogelijk de resultaten van de twee teams met elkaar te vergelijken.
In de rest van de tekst zullen we spreken over team 1 en team 2, elk bestaande uit paar A en paar B:
Team 1 (thuis)
Paar 1A (captainspaar)
Paar 1B
Team 2 (uit)
Paar 2A (captainspaar)
Paar 2B
Bij viertallen bridge wordt gesproken van een thuisspelend team en een uitspelend team, en daarnaast heeft elk team een door het team zelf te bepalen captainspaar. Met deze begrippen wordt de plaats aan tafel bepaald van de spelers van beide teams.
Het captainspaar van het thuisspelende team zit altijd NZ aan tafel 1 en het andere paar OW aan tafel 2. Dit geldt zowel in de eerste als de tweede helft. In de eerste helft spelen de twee captainsparen tegen elkaar aan tafel 1, en de twee andere paren tegen elkaar aan tafel 2. In de tweede helft blijven de paren van het thuisspelende team (Team 1) zitten, en wisselen de paren van het uitspelende team (Team 2) van tafel.
Eerste helft:
Tafel 1: | Tafel 2: | |||||
1A | 2B | |||||
2A | 2A | 1B | 1B | |||
1A | 2B |
Tweede helft:
Tafel 1: | Tafel 2: | |||||
1A | 2A | |||||
2B | 2B | 1B | 1B | |||
1A | 2A |
Wedstrijden op StepBridge
De StepBridge software houdt zich niet bezig met wie in welk team zit, welk paar het captainspaar is, of om welke helft het gaat. Voor de StepBridge software is NZ aan tafel 1 samen met OW aan tafel 2 altijd Team 1, en is OW aan tafel 1 samen met NZ aan tafel 2 altijd Team 2. Het is aan de spelers om per helft de van toepassing zijnde tafel, en positie aan tafel, op te zoeken.
Aangezien de StepBridge software geen rekening houdt met helften, bestaat een volledige viertallenwedstrijd op StepBridge uit twee aparte wedstrijden, waarbij door de spelers zelf gewisseld wordt en na afloop de uitslag in IMPs bij elkaar wordt opgeteld (VPs kunnen niet bij elkaar worden opgeteld). Voor een volledige wedstrijd over 28 spellen wordt dus eerst een wedstrijd over 14 spellen gespeeld, waarna gewisseld wordt en nog een wedstrijd van 14 spellen wordt gespeeld.
Starten viertallen tafel
U start een viertallentafel door te kiezen voor “Beheer -> Start Tafel” en te kiezen voor “Viertallen”. Een viertallentafel kent geen mode (competitie, recreatief, etc.), zoals een Paren of Butler tafel. Wel kunt u bij een viertallentafel aangeven over hoeveel spellen de wedstrijd gespeeld gaat worden. Het aantal spellen waaruit een wedstrijd bestaat kunt u vrij te kiezen, maar het minimum aantal te spelen spellen is 6. Houd er hierbij rekening mee dat u de wedstrijd wel eerder kan afbreken (waarbij de uitslag wordt bepaald over de tot dan toe gespeelde spellen), maar dat u het aantal te spelen spellen niet tussentijds kan verhogen.
Delegeren tweede tafel
Nadat u de viertallentafel heeft gestart bent u de beheerder van de tafel, en kunt u iemand aanwijzen die de beheerder wordt van de 2e tafel (de tafel waarmee u samenspeelt). U doet dit door te kiezen voor “Beheer -> Delegeer 2e tafel” en de naam van de nieuwe beheerder in te voeren. U kunt uitsluitend spelers die aanwezig zijn aan uw tafel aanwijzen als beheerder van de tweede tafel. De beheerder van de tweede tafel heeft dezelfde rechten als een beheerder van een gewone tafel (speler verwijderen, label aanpassen, etc.), maar niet de rechten om de viertallenwedstrijd te beheren. Alleen de beheerder van de eerste tafel kan de wedstrijd starten of beeindigen.
In principe kan iedereen beheerder van de tweede tafel worden, eventueel zelfs iemand die toeschouwer wordt aan de tweede tafel. Maar het verdient de voorkeur om een speler uit Team 1 de beheerder te laten zijn van de tweede tafel, zodat de tafel niet hoeft te worden overgedragen na de eerste helft (als de paren van Team 1 blijven zitten, en de paren van Team 2 van plaats wisselen).
Starten wedstrijd
Zodra alle stoelen aan beide tafels bezet zijn geeft de software een geluidssignaal en een bericht in het berichtenvenster. U hoeft dus niet constant te controleren of alle spelers aan beide tafels hebben plaatsgenomen. Als u het signaal dat alle stoelen bezet zijn heeft ontvangen, dan kunt u de wedstrijd starten via “Beheer -> Start wedstrijd”.
Stoppen wedstrijd
Normaal gesproken eindigt een wedstrijd vanzelf als het laatste spel aan beide tafels is uitgespeeld. Een wedstrijd kan ook voortijdig worden afgebroken via “Beheer -> Stop wedstrijd”, waarna de uitslag berekend wordt over de tot dan toe aan beide tafels uitgespeelde spellen, mits dit er minimaal 6 zijn. Als er minder dan 6 spellen zijn gespeeld, wordt er geen uitslag berekend en wordt er geen e-mail verstuurd.
Uitslag
De uitslag van een viertallenwedstrijd wordt bepaald door de resultaten van elk spel met elkaar te vergelijken, en het verschil uit te drukken in IMPs (International Match Points). Vervolgens worden alle IMPs bij elkaar opgeteld, en wordt de einduitslag bepaald door het verschil in IMPs om te zetten in een uitslag in VPs (Victory Points). Zowel IMPs als VPs worden berekend op basis van tabellen. StepBridge berekent de uitslag in IMPs en in VPs direct na afloop van de wedstrijd, en toont deze in het berichtenvenster. Bij StepBridge is het dus niet nodig om zelf IMP- of VP-tabellen te raadplegen.
Aangezien de StepBridge software geen rekening houdt met volledige viertallenwedstrijden die over twee helften worden gespeeld, is er een kleine handmatige aktie nodig om de einduitslag van een wedstrijd over twee helften te bepalen. Daarvoor kunt u de StepBridge Bridge Calculator (Help -> Bridge Calculator) gebruiken. Klik als de calculator geopend is op het tabblad “IMPs/VPs” en vul bij VPs de uitslag in IMPs in van de eerste en de tweede helft, en het aantal spellen van de totale match, waarna de uitslag in IMPs en VPs wordt getoond bij “Uitslag”. U kunt direct na de eerste helft de uitslag van de eerste helft invullen in de calculator en deze geopend houden tot en met het einde van de wedstrijd, zodat u de uitslag van de eerste helft niet hoeft te onthouden.
Uitslag per e-mail
Alle spelers en toeschouwers krijgen direct na de wedstrijd automatisch een e-mail met de uitslag van de wedstrijd, inclusief de spelverdelingen, de biedverlopen en het afspel aan beide tafels. Dit geldt voor iedereen die tijdens de wedstrijd aanwezig was (m.u.v. bezoekers), dus ook voor een speler die slechts één spel heeft meegespeeld, of voor een toeschouwer die maar één seconde aanwezig is geweest. Hierbij wordt geen rekening gehouden met wedstrijden over meerdere helften, dus om een e-mail te ontvangen over een match die uit twee helften bestaat, dient men beide helften aanwezig te zijn.
Veel gestelde vragen over viertallen
1. Bestaat er ook een apart viertallenniveau, net zoals bij paren en butler?
Nee, de uitslag van een wedstrijd heeft geen invloed op uw paren- of butlerniveau, en er bestaat geen apart viertallenniveau. Elke uitslag van een viertallenwedstrijd staat op zich. Om die reden kan bij het viertallen ook niet worden gekozen tussen competitie en recreatie. In het overzicht worden alle viertallentafels getoond als competitie (“C”) tafels.
2. Als er geen viertallenniveau bestaat, waarom is het dan wel mogelijk het tafelniveau aan te geven bij een viertallenwedstrijd?
Omdat butler het meest verwant is aan viertallen, wordt het butlerniveau gebruikt om te bepalen of een speler kan gaan zitten aan een viertallentafel. Vanzelfsprekend kan ook bij viertallentafels gekozen worden voor een tafelniveau waarbij iedereen mee kan doen, ongeacht het niveau.