De tijdregistratie bij StepBridge toernooien houdt in dat voor elke speler de verbruikte tijd tijdens een spel nauwkeurig wordt bijgehouden. Als een spel niet binnen de toegestane tijd voltooid kan worden, volgt er een automatische arbitrale score op basis van de tijdregistratie. Tijdens een ronde zijn er echter momenten waarop de tijd niet meetelt, wat we “gratis tijd” noemen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de start van een nieuw spel of bij het doen van een alert. Gratis tijd betekent dat de klok in die periode niet loopt. Als iemand binnen die periode handelt, wordt alleen de tijd buiten de gratis tijd geregistreerd.

De tijdregistratie bij StepBridge-toernooien houdt in dat voor elke speler de verbruikte tijd tijdens een spel nauwkeurig wordt bijgehouden. Als een spel niet binnen de toegestane tijd kan worden voltooid, volgt er een automatische arbitrale score op basis van de tijdregistratie. Tijdens een ronde zijn er echter momenten waarop de tijd niet meetelt; dit noemen we “gratis tijd”. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de start van een nieuw spel of bij het geven van een alert. Gratis tijd betekent dat de klok in die periode niet loopt. Als iemand binnen die periode handelt, wordt alleen de tijd buiten de gratis tijd geregistreerd.

Gratis tijd wordt toegekend in de volgende situaties:

  • 10 seconden bij de start van een nieuw spel (voor alle spelers).
  • 10 seconden na het openen van de dummy (voor de speler die na de dummy aan slag is).
  • 10 seconden na een claim (voor beide tegenstanders).
  • 8 seconden na een “stop”-bod (voor de speler na de bieder).
  • Bij een bod: 1 seconde per biedhoogte (voor de bieder).
  • Bij een alert: 8 seconden extra (voor de bieder).

Voorbeeld 1 (meer tijd dan de gratis tijd):

Een speler biedt 4* (gealerteerd bod), wat betekent dat hij 12 seconden gratis tijd krijgt (4 seconden voor het bod + 8 seconden voor het alert). Als de speler echter pas na 15 seconden zijn actie voltooit, worden er 3 seconden geregistreerd (15 seconden – 12 gratis seconden = 3 seconden geregistreerde tijd). Dit komt doordat de speler meer tijd heeft verbruikt dan de gratis tijd die hij kreeg.

Voorbeeld 2 (minder tijd dan de gratis tijd):

Een nieuw spel begint, wat betekent dat de eerste speler (de deler) 10 seconden gratis tijd krijgt. De speler past echter al na 4 seconden. In dit geval heeft de speler binnen de gratis tijd gehandeld en wordt er 0 seconden geregistreerd, omdat de actie binnen de 10 seconden gratis tijd heeft plaatsgevonden. De volgende speler heeft dan nog 6 seconden gratis tijd over van de start van het spel.

De hoeveelheid gratis tijd die per situatie wordt toegekend, is zorgvuldig bepaald op basis van statistische gegevens van tienduizenden spellen. Deze benadering houdt rekening met bridgetechnisch valide redenen voor het verbruiken van meer tijd (zoals het correct geven van uitleg) en zorgt op deze manier voor een eerlijke tijdsregistratie.